Fortov på ydersiden af broen

Ved en undersøgelse af "Græshoppen", der forbinder Sjælland med Lungshave og Enø, har man fundet råd i de bærende limtræsbjælker, og en renovering bør finde sted indenfor kort tid.  
Derfor har man midlertidigt monteret ekstra køreplader på den trafikerede bro, indtil kommunen og Næstved havn i fællesskab finder en løsning.

-Der arbejdes på sagen men problemet er penge, fortæller Havnechef Jesper Møller Pedersen.
-Det er Teknik- og Miljøforvaltningen der skal stå for udgifterne, men de har rettet henvendelse til Næstved Havn og spurgt om vi kan finde en fælles økonomisk løsning, og den tygger vi lige lidt på til den 6. september, oplyser havnechefen.


FORTOV PÅ YDERSIDEN
Det er planen at udskifte hele brodækket med et langt lettere materiale med stor bæreevne og en levetid på min. 50 år.
Ved at bruge det lette Fiberdæk, kan man samtidig montere en gangsti på 1,5 m. i bredden på broens yderside ud mod Smålandshavet og øge fortovsbredden imod brohuset med 20 cm.
Det skulle alt i alt give en mere trafiksikker bro.

Men lige nu ligger sagen hos Havnebestyrelsen, der ellers ikke har noget med udgifter til renovering af broen at gøre. Men der skal findes omkring 4 mill. kroner til arbejdet, og dem har kommunen ikke afsat på årets budget, der for broens vedkommende er på 1,8 mill. til driften.

Karrebæksmindebroen overgik til Næstved kommune i forbindelse med etablering af rundkørsel på Karrebækvej og lysregulering på Vordingborgvej, som Næstved havn betalte. Dengang havde kommunen åbenbart ikke nogen anelse om, at de nu, få år senere, skal hoste op med en anseelig sum penge, for at sikre sikkerheden på broen, hvor bæreevnen er reduceret med 20-30%.

Når kommune og havn bliver enige om finanserne, vil det tage godt 6 måneder at projektere og udføre arbejdet.


 

01092010 16:46